Literary Chronicle

The Playa del Carmen Literary Chronicle
Video.: The Playa del Carmen Literary Chronicle

Indhold

Det litterær krønike er en nutidig fortællingsgenre, produktet af tilnærmelsen mellem journalistik og litteratur, hvor læseren tilbydes virkelige episoder (eller imaginære, men indrammet i reelle sammenhænge) fortalt gennem litterære værktøjer og ressourcer.

Litteraturkronik betragtes normalt som en vanskelig genre at definere, der blander fiktion og virkelighed, synspunkter og forskningsdata efter ønske med det formål at tilbyde læseren en meget tæt rekonstruktion af den levede oplevelse af forfatteren.

I denne forstand definerer den mexicanske kronikør Juan Villoro det som "prosa's platypus", da det ligesom dyret har karakteristika for forskellige arter.

• Det kan hjælpe dig: Short Chronicle

Karakteristika for den litterære krønike

Selvom det er komplekst at etablere karakteristika ved en så forskelligartet genre, betragtes krøniken normalt som en simpel fortælling med en stærk personlig tone, hvor en historisk eller kronologisk sammenhæng tilbydes som en ramme for de fortællede begivenheder.

I modsætning til den journalistiske eller journalistisk-litterære krønike, hvor troskab til de sande fakta er taget hånd om, giver den litterære krønike subjektive beskrivelser, der gør det muligt at overføre deres personlige opfattelser.

I nogle tilfælde som i En krønike af en død forudbestemt af Gabriel García Márquez eller i Martian Chronicles fra Ray Bradbury tjener denne sammenhæng snarere som en undskyldning for at udforske helt fiktive begivenheder. Andre tilgange, såsom Gay Talese eller den ukrainske nobelprisvinder Svetlana Aleksievich, forfølger en mere journalistisk effekt og klamrer sig fast til livet for virkelige figurer eller kontrollerbare begivenheder i historien.

• Se også: Litterær tekst

Eksempel på en litterær krønike

"Et besøg i byen Cortázar" af Miguel Ángel Perrura

Efter at have læst så meget Cortázar bliver Buenos Aires kendt. Eller i det mindste en slags Buenos Aires: Fransk stil, caféer, boghandlere og passager med al den magi, som denne argentinske forfatter trykte på ham fra eksil.

Og det er, at Cortázar valgte fransk nationalitet i 1981 som en protest mod militærdiktaturet, der hærgede hans land, hvorfra han var rejst, i strid med peronismen, årtier før. Formentlig fjernet fra den kongelige tilstedeværelse i hans by, forfatteren af Hopscotch Han fortsatte netop med at skabe sin egen by baseret på hukommelse, længsel og læsning. Dette er grunden til, at dets karakterer aldrig talte som det moderne Buenos Aires, som det vendte tilbage til i 1983, da demokratiet vendte tilbage, men snarere som det fjerntliggende Buenos Aires, som det havde efterladt, da han var ung.

For en Cortázar-læser som mig, spansk ved fødslen, havde Buenos Aires den magiske og paradoksale aura i det virkelige liv. Ikke så, selvfølgelig, eller ikke ligefrem. Den argentinske hovedstad er bestemt en charmerende by med caféer og passager, boghandlere og telt.

Jeg så det, da jeg trådte på det for første gang i 2016. Jeg skulle på en meget kort ferie i kun tre dage, men jeg havde en hemmelig mission i mig: at genopbygge byen Cortázar, mens jeg gik den. Jeg ville træde på de samme steder som cronopio, jeg ville drikke de samme kaffe, som han tog, og se på gaden med øjnene og lede mig gennem hans fantastiske arbejde. Men selvfølgelig viser ikke alt sig som man kunne forvente.

Trafikken mellem lufthavnen og byen var dyster ved midnat på trods af lyset overalt. Fra flyet havde han set byen som en altertavle af lys, et glødende gitter, der brød ind i Pampas enorme sorthed. Jeg kunne have sovet det meste af vejen, offer for jetlag, hvis det ikke var fordi jeg løb risikoen for at vågne op, ligesom hovedpersonen i "The Night Face Up" et andet sted og savnede min ankomst til den sydamerikanske hovedstad.

Jeg kom ud af taxaen to om morgenen. Hotellet, der ligger i Callao og Santa Fe, så stille ud, men overfyldt, som om ingen vidste på trods af den tid, at han skulle sove. En hallucineret søvnløs by, meget tilpasset Cortazars arbejde, overdådig i søvnløse nætter. Arkitekturen omkring mig virkede flået fra det Europa, jeg havde efterladt derhjemme for tolv timer siden. Jeg gik ind på hotellet og blev klar til at sove.

Den første dag

Jeg vågnede til trafikstøj klokken ti om morgenen. Jeg havde mistet mine første solstråler og måtte skynde mig, hvis jeg ville drage fordel af de svage vinterdage. Min strenge rejseplan omfattede Ouro Preto caféen, hvor de siger, at Cortázar engang modtog en buket blomster - jeg ved ikke hvilke - efter at han deltog i en carambola i en demonstration. Det er en smuk historie indeholdt i Cortázar til Buenos Aires, Buenos Aires til Cortázar af Diego Tomasi.

Han ønskede også at besøge den nordlige boghandel, hvor de plejede at efterlade pakker til ham, da ejeren var en personlig ven af ​​forfatteren. I stedet gik jeg ud og ledte efter en morgenmad blandt tidevandsbølgen med kaffe med croissanter og slik, som konditoriet Buenos Aires består af. Til sidst besluttede jeg at have en tidlig frokost, have energi og gå efter at have gået og valgt i mere end en time. Jeg stødte på en peruansk restaurant, ægte gastronomiske perler i byen, som ingen eller få taler om, sandsynligvis fordi det er et fremmed element. Og alle ved, hvor resistente argentinerne er udefra.

Den næste ting var at købe SUBE og en T-guide, bykort og bruge mere end en time på at dechifrere det, før du opgav og tog en taxa. Buenos Aires er en perfekt kvadratisk labyrint, jeg var ikke overrasket over, at jeg ved en hvilken som helst hjørnesving kunne snuble over den høje og slanke figur af cronopio, gå eller komme i en hemmelig og umulig mission, som hans Fantomas.

Endelig lærte jeg boghandlen at kende, og jeg lærte caféen at kende. Jeg blev overrasket over fraværet af plader i hans navn eller af papfigurer, der gengav det. Jeg kan sige, at jeg tilbragte en god tid hvert sted, drak kaffe og tjekkede nyheder, og jeg stoppede aldrig med at føle deres fravær som en anden spøgelse. Hvor er du, Cortázar, jeg kan ikke se dig?

Den anden dag

En god nats søvn og et par timers konsultation på Internettet gjorde billedet meget tydeligere for mig. Plaza Cortázar opstod som en vag reference, lige så meget som Café Cortázar, fuld af fotografier og berømte sætninger fra hans romaner. Der fandt jeg Cortázar, en for nylig hugget ind i den lokale fantasi, så overdådig i Borges, Storni eller Gardel. Hvorfor er der ikke mere af Cortázar, spekulerede jeg på, da jeg vandrede bag hans mystiske spor? Hvor var statuerne og gaderne med hans navn, museerne dedikeret til hans hukommelse, hans noget latterlige voksstatue i Café Tortoni nær Plaza de Mayo?

Den tredje dag

Efter en fremtrædende kødspisende frokost og konsultation med flere taxachauffører forstod jeg: Jeg ledte efter Cortázar det forkerte sted. Buenos Aires fra cronopio var ikke det, men det, som jeg havde dagdrømt om, og som var skrevet i de forskellige bøger i min kuffert. Der var den by, han jagede, ligesom søvandrere, ved middagstid.

Og da jeg forstod det, vidste jeg pludselig, at jeg kunne starte tilbage.