Kort krønike

Oprettelsesdato: 17 Juli 2021
Opdateringsdato: 13 Kan 2024
Anonim
Video.: Nike Football: The Last Game - Animated Movie ft. Ronaldo, Neymar Jr, Rooney, Zlatan, Iniesta & more

Indhold

Det krønike Det er en type fortælling, der præsenterer begivenhederne i kronologisk form og forsøger at være så forklarende og objektiv som muligt med hensyn til et emne, som det fortælles om.

En krønike fortæller og transmitterer begivenhederne sekventielt med det formål at introducere og overføre de fortællede begivenheder til læseren.

Korte krøniker kan laves om en film, en historisk begivenhed, en bog, en bestemt begivenhed osv. Det mest kendte eksempel på en krønike kan være historien om Bibelen, da den kronologisk fortæller begivenheder, der fandt sted i antikken.

• Se også: Kronologisk rækkefølge

Brug af krøniker

Generelt henviser en kort krønike til sted og tid (datoer og tid) for at lokalisere læseren i rum og tid. Korte krøniker bruges ofte inden for det journalistiske felt, da det er en effektiv genre at transmittere begivenheder objektivt.

I andre tilfælde kan en krønike være rettet mod et lille publikum, såsom et klasseværelse på en skole. På grund af deres lette forståelse bruges krønikerne ofte i børnenes historier, fortællinger til sprogundervisning.

• Se også: Literary Chronicle

Eksempler på korte krøniker

1. Kort journalistisk krønike

Ana rejste sig fredag ​​den 14. marts kl. 10, som det var skik.

Efter morgenmaden gik han.

Han gik ud af døren til sine arbejdskontorer, der var få gader fra hans hjem.

Da hun krydsede den store Avenida San Martín, bemærkede hun ikke, at en bil kom i den modsatte retning, og uden at være i stand til at undgå Ana, kørte bilen over hende.

Ana blev overført til nærmeste hospital. Heldigvis to dage senere blev Ana udskrevet med mindre skader og ekstern medicinsk kontrol.

1. Krønike om en børns historie

I 2001, i begyndelsen af ​​undervisningen, havde María, bare 4 år gammel, fortalt sin mor, at hun ikke ville gå i skole. Hun følte sig meget lille og ønskede ikke at blive adskilt fra hende.

Hun græd hele natten næsten ude af stand til at sove fra kvalen den første skoledag. Hendes mor, lidt bekymret, rejste sig den 4. marts lidt tidligere og forberedte en morgenmad, som Maria elskede: skål med smør og gedeost.

Men Maria spiste næppe noget.

Klokken 8 forlod de huset på vej til skolen, der var 11 gader fra Marias hus.

Men da hun nåede døren til skolen, mødte Maria sin nabo Rocío.

Da hun så Rocío komme ind i skolen uden problemer, fulgte María hende. Sammen gik de ind i skolen den første dag og hver dag bagefter, indtil de var færdige med grundskolen.

1. Krønike om en historisk begivenhed

Titanics synke

Den 15. april 1912 fandt en af ​​de største nautiske tragedier i historien sted; forliset af Titanic.

Denne rejse var jomfrurejsen for den skinnende Titanic. Det skal krydse Atlanterhavet, indtil det når bredden af ​​Nordamerika i USA.

Imidlertid ville en anden være destinationen for det storslåede skib: natten før, den 14. april 1912, omkring kl. 23.40, kolliderede Titanic med et gigantisk isbjerg, der rev skibets skrog på en sådan måde, at Inden for få timer sank Titanic til havets bund.

På trods af besætningens forsøg på at få radio for at få hjælp kom der ingen skibe til dem. Uden at være i stand til at se daggryet (nøjagtigt klokken 02:20) den 15. april var Titanic allerede begravet i bunden af ​​havet.

Tragedien tog mere end halvdelen af ​​befolkningen (1.600 mennesker sank med båden, da det samlede antal passagerer til den tur var 2.207 mennesker).

1. Krønike om en tur

Den første dag på vores ferierejse

Bussen kørte kl. 17.00 den 20. februar i år. De næste 10 dage tilbragte vi i bjergene i byen Bariloche, Neuquén-provinsen, Argentina.

Da vi ankom kl. 12 den 21. februar, var vi klar til at tage værelset. Efter et varmt brusebad gik vi til indkøbscentret til frokost.

Vi fandt endelig en restaurant, som vi alle kunne lide. Vi spiste der og omkring kl. 14:00 vendte vi tilbage til hotellet for at starte den første udflugt af vores ferie: et besøg på Mount Otto.

Vi ankom der klokken 15:00 og efter opstigningen besøgte vi museet og det roterende konfekture. Naturligvis kunne vi ikke undgå at tage en kop kaffe i konfekturen og observere den storslåede Cerro Tronador (altid sneet, altid fantastisk at beundre) i det fjerne.

Senere besøger vi skoven, der ligger sidelæns på den samme Otto-bakke.

Det lykkedes os at tage mange fotografier, og kl. 19 besluttede vi at starte vores tilbagevenden.

Så på hotellet skifter vi tøj og tager af sted for at besøge indkøbscentret, shoppe og spise fisk og skaldyr.

Omkring kl. 23 vender vi tilbage til hotellet, trætte og ønsker at sove den næste dag for at starte endnu et familieeventyr.

1. Kronik af en kendsgerning

Lucia kom til mit hus hver morgen, da vi var piger. Jeg husker der i 1990 spillede vi begge på gaden fra morgen til solen gik ned.

Men efter et par år holdt Lucia op med at komme for at spille. Selvfølgelig gik tiden, og vi var ikke længere 10 år ... Hun og jeg skulle fylde 15 år foråret 1995. Det var logisk, at hun ikke længere kom til at spille som vi gjorde før. Imidlertid besøgte han heller ikke mig.

Jul 1995 ringede han ikke engang på mig. Tilsyneladende var min ven Lucia sammen med en meget smuk dreng.

Årene gik, og jeg beklagede hans fremmedgørelse, men andre venner kom ind i mit liv.

Imidlertid skulle der ske noget: Den 17. juni 2000, kl. 14:35, kom Lucia til mit hus som i gamle dage, kun denne gang blev hun sønderknust, da hendes mor var ved at gå bort. .

I det øjeblik var al min smerte og smerte væk, så jeg kunne dæmme op for hans smerte. Deres afstand var ikke længere vigtig i disse år.

Hans mor led smerter i næsten 4 måneder, og den 1. oktober 2000 døde hun af en fulminant kræft.

Lucias smerte var enorm, men hun var indeholdt og ledsaget af alle sine kære.

I dag, 15 år senere, efter denne begivenhed, kan jeg sige, at Lucía og jeg stadig er meget nære venner, som da hun kom til at spille om eftermiddagen i 1990.